Als schipperskind geboren in Vreeswijk en tot mijn 10 de jaar op een HAGENAAR gevaren van 116 TON daarna op een BRUSSELAAR van 464 TON tot aan mijn 21ste en met tussenpozen met mijn broers op verschillende schepen gevaren zo is mijn hobby het bouwen van radiografische scheepsmodellen ontstaan en hoofdzakelijk binnenvaart schepen. We waren met negen kinderen waarvan ik de jongste was. Ik had twee zwagers bij van OMMEREN varen en drie broers op de Hamburg vaart en een op de binnenvaart. Dan nog drie zwagers waarvan een in de zandvaart zat en twee op een spits richting Frankrijk. Het toeval wil dat mijn vrouw Catharien Suiker ook uit de binnenvaart komt en op de SPES-MEA heb gevaren. Vanaf de lagere school tot ik aan de wal ging werken bij Hoogovens in IJmuiden, ben ik nog met mijn broers als knecht mee gevaren en dat kwam omdat er vier broers ouder waren dan ik dus konden ze me mooi als knecht gebruiken. Zodoende heb ik een paar jaar vanaf Luik (België) naar Lubeck (Duitsland) gevaren. Dat ging dan de Maas af via Maastricht, de Waal af naar Tiel en via het Amsterdam Rijnkanaal naar Amsterdam. Dan via het IJsselmeer naar de Lemmer en dan via het Princes Margriet kanaal naar Delfzijl. Soms gingen wij over de Waddenzee en de Noordzee naar de Elbe en dan door naar Hamburg om te lossen en daarna door via het Lubeckerkanaal naar Lubeck. Daar gingen we broodjes Piekijzer laden en dan ging de reis weer terug via de Oostzee naar Kiel en dan via het Kielerkanaal naar Brunsbuttel en weer de Elbe af naar de Noordzee, vaak gingen we ook de Weser weer op als het slechter weer was en dan via het Kustenkanaal naar de Eems en naar Delfzijl en zo weer door Nederland naar Luik. De laatste paar jaar heb ik met mijn vader en moeder gevaren op de mslb:HERMES en het sleepschip JACOB heb ik nagebouwd. Ik ben altijd met de binnenvaart in contact geweest. Vandaar dat ik al wat binnenvaart schepen heb nagebouwd waar ik een binding mee heb gehad, zoals motorschip waar een van mijn broers op gevaren heeft en ik als knecht. Het Lichtschip de Elbe 1 waar we vroeger langs voeren, en het sleepschip met sleepboot waar ik met mijn ouders op gevaren heb en een rijnsleepboot met sleepschip en het sleepschip van mijn schoonouders. En een hijskraan die nu in Nederland werkzaam zijn.

E-mailen